1. Zdalne nauczanie wśród uczniów szkoły podstawowej na obszarach peryferyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Edukacja, 3(162), 75–93. 
  2. Wojna w Ukrainie i jej społeczne, psychologiczne oraz polityczne konsekwencje. Wprowadzenie, Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny. – 2024, Vol. 50, nr 2, s. 7-13. (z Kamilem Łuczajem).
  3. Ukrainian War Refugees in Poland: Trauma, Stress and Hope [w:] O. Koshulko(ed.). Humanity and Ukraine : Resistance through Language, Culture, and the Taking Up of Arms. Lanham : Rowman & Littlefield, 2024, p. 119-127.
  4. Polskie społeczeństwo wobec uchodźców wojennych z Ukrainy, Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, Online First, DOI: 10.4467/25444972SMPP.23.023.18935. (z Dominiką Izdebską-Długosz).

  5. Rosyjska młodzież: czynnik zmiany czy stabilizacji? Youth in Central and Eastern Europe, 10(16), 29–41. https://doi.org/10.24917/ycee.10573
  6. Praktyki społeczne młodzieży przemyskiej i krakowskiej w czasie prepandemicznym [w:] J. Kurzępa (red.). Młodzież 4.0 – konteksty rozwoju społecznego i ekologicznego. Wydawnictwo TWP, Szczecin 2023, s. 87-117.
  7. War Trauma and Strategies for Coping with Stress Among Ukrainian Refugees Staying in Poland. Journal of Migration and Health, https://doi.org/10.1016/j.jmh.2023.100196.
  8. Trzy Majdany na Ukrainie. Społeczna pamięć młodzieżowych kontestacji . Youth in Central and Eastern Europe, 10(15), 12–30. https://doi.org/10.24917/ycee.10097.
  9. Social reactions of the residents of Lublin and Rzeszów to the refugee crisis after the outbreak of war in Ukraine [w:] L. Buller (red.), Security in Crisis Situations in the Border Regions of Poland and Ukraine. Publisher: Bonus Liber Sp. z o.o. ss. 83-97.
  10. Predictors of psychological stress occurring after the first wave of the COVID-19 pandemic in Poland: A cross-sectional study. Front. Psychiatry. 2023. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.1102728.
  11. Trauma wojenna ukraińskich uchodźców przebywających w Polsce. Studia Polityczne. 2022; (4), 15-44. DOI:10.35757/STP.2022.50.4.05.
  12. Zdalna edukacja w perspektywie teorii pola edukacyjnego Pierre’a Bourdieu. Przypadek uczniów z Europy Środkowo-Wschodniej. Rocznik Lubuski. 2022; 48 (1): https://doi.org/10.34768/rl.2022.v481.07.
  13. Health Problems of Students during Distance Learning in Central and Eastern Europe: A Cross-Sectional Study of Poland and Ukraine. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022; 19(16):10074. https://doi.org/10.3390/ijerph191610074  (z Bastrakova A, Yuzva L)
  14. Mental Health Disorders among Students from Rural Areas Three Months after Returning to School: A Cross-Sectional Study among Polish Students. Youth. 2022; 2(3):271-278. https://doi.org/10.3390/youth2030019
  15. The Link between Subjective Religiosity, Social Support, and Mental Health among Young Students in Eastern Europe during the COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Study of Poland and Ukraine. Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19, 6446. https://doi.org/10.3390/ijerph19116446 (z Yuzva L)
  16. Kondycja psychiczna uczniów zamieszkałych na peryferiach po trzech miesiącach od powrotu do szkoły. Youth in Central and Eastern Europe. 9(13). https://doi.org/10.24917/ycee.9325
  17. Zdalna edukacja i jej wpływ na szkolne osiągnięcia: badania przekrojowe w Polsce i na Ukrainie.Youth in Central and Eastern Europe. 9(13). https://doi.org/10.24917/ycee.9171.
  18. Kondycja uczniów powracających do szkół po zdalnej edukacji. Przypadek Polski i Ukrainy, Youth in Central and Eastern Europe, 8/12/2021, s. 34-42.
  19. Trauma COVID-19 w polskich metropoliach – przypadek Krakowa, Kultura i Edukacja, 3/2001, s. 24-49.
  20. Relationship between Mental Health, educational Burnout and Strategies for Coping with Stress among
    Students. A Cross-Sectional Study of Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health/ https://doi.org/10.3390/ijerph182010827.
  21. Neurotic generation of Covid-19 in Eastern Europe, Front. Psychiatry | doi: 10.3389/fpsyt.2021.654590, (z Liudmyla Kryvachuk)
  22. Predictors of mental health after the first wave of the COVID-19 pandemic in Poland, Brain Sciences. 2021, 11(5), 544.
  23. The Impact of the Covid-19 Pandemic on the Psychosocial Condition of Students in Poland and Ukraine,  Pedagogika Społeczna, 4/2020. (z Volodymyrivna Yana).
  24. Factors influencing mental health among American youth in the time of the Covid-19 pandemic, Personality and Individual Differences. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110711.
  25. Blaski i cienie zdalnej edukacji wśród uczniów z obszarów wiejskich [w:] N. G. Pikuła, K. Jagielska, J. M. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Scriptum, Kraków 2020, s. 71-95.
  26. Trauma postkomunizmu na Ukrainie, Studia Polityczne, 1/2021, s. 29-52.
  27. МОЛОДЬ ПОЛЬЩІ ТА УКРАЇНИ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19:СТАН ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ТА РІВЕНЬ НЕЙРОТИЗМУ (z Liudmyla Kryvachuk)
  28. ІНТЕНЦІЇ УКРАЇНСЬКИХ І ПОЛЬСЬКИХ СТУДЕНТІВ В УМОВАХ КАРАНТИННИХ ЗАХОДІВ У ПЕРІОД ПАНДЕМCOVID-19: СОЦІОЛОГІЧНИЙ ВИМІР (razem z Alla Stepanovna Lobanova & Yana Volodymyrivna Zoska)
  29. The Trauma Of The Coronavirus Pandemic Among Polish Students, Cambio. Rivista sulle trasformazioni sociali.
  30. Teoria efektów stratyfikacyjnych Raymonda Boudona i jej  współczesne implementacje w badaniach edukacyjnych, Studia Edukacyjne, 58/2020, s.147-168.
  31. Adaptacja pokoleń społeczeństw postsowieckich do radykalnych zmian społecznych, Nowa Polityka Wschodnia, 2/2020, s. 9-36.
  32. Stosunek młodzieży do sąsiadów na pograniczach w Polsce, na Ukrainie i na Węgrzech, Politeja, 58/2019, s. 229-254.
  33. Trauma transformacji w Europie Środkowo-Wschodniej,  Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 1/2019, s. 95-121.
  34. Strategie wchodzenia w dorosłość wiejskiej młodzieży w krajach azjatyckich,Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja,  4/2018, s. 43-66.
  35. Różnicowanie się szans edukacyjnych i życiowych młodzieży casus peryferii [w:] K. Szafraniec (red.),  Młodzi 2018 : cywilizacyjne wyzwania edukacyjne konieczności. A PROPOS Serwis Wydawniczy Anna Sikorska-Michalak, Warszawa 2019, s.  105-115.
  36. Stosunek ukraińskich studentów studiujących w Polsce i na Ukrainie do Europeizacji [w:] M. Zielińska, D. Szaban, B. Trzop (red.), Transgraniczność w socjologicznej perspektywie. Europa podzielona wspólnota? LTN, Zielona Góra 2018, s. 389-409.
  37. Walka klas w społeczeństwie posttransformacyjnym na przykładzie zjawiska korepetycji w Polsce i na Ukrainie [w:] A. Gromkowska-Melosik i inni. Edukacja i społeczeństwo : dynamika socjopedagogicznych konstrukcji.Wydawnictwo UAM, Poznań 2018, s. 161-175.
  38. Przemiany pokoleniowe wśród wiejskiej młodzieży na Podkarpaciu, Studia z Obszarów Wiejskich, 50/2018, s. 123-139.
  39. Patriotyzm i nacjonalizm ukraińskich studentów studiujących w Polsce i na Ukrainie, Nowa Ukraina, 16/17/2018, s. 75-87. (z D. Izdebska-Długosz)
  40. Integracja ukraińskich studentów studiujących w Polsce, Studia Migracyjne-Przegląd Polonijny, 2/2018, s. 67–92.
  41. Wokół teorii młodzieży pogranicza wschodniego, Rocznik Lubuski, 44/2018, s. 55-69.
  42. Paradoksy reformy edukacji w świetle badań uczniów gimnazjów, Studia Sociologica, 10/2018,  s. 116–134.
  43.  Problemy z wchodzeniem w dorosłość ukraińskiej młodzieży [w:] Соціальна робота: становлення, перспективи, розвиток, Lviv 2018, c.52-62.
  44. Social aspects of transboundary education. Case study of Ukrainian students studying in the Subcarpathian region [w:]Contemporary Socio-Economic Issues of Polish-Ukrainian Cross-border Cooperation, Warsaw 2017,s. 249-268.
  45. ТУРИСТСЬКО-РЕКРЕАЦІЙНА СУБКУЛЬТУРА – ЯК СУЧАСНИЙ НОВИЙ ТРЕНД В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ( z Шандор Ф.Ф, Černá M.) Соціально-правовий захист населення в умовах воєнних  конфліктів та терористичних загроз, За ред. І.В.Козубовської, Ф.Ф.Шандора, Ужгород 2017  c. 96-99.
  46. Nierówności edukacyjne jako problem społeczny w społeczeństwach posttransformacyjnych, Zeszyty Pracy Socjalnej, 2/2017.
  47. Efekt odwrócenia w edukacji w regionach peryferyjnych Polski i Ukrainy, Pedagogika Społeczne, 4/2017, s. 81-101.
  48. Korepetycje uczniów jako przykład praktyki w polu edukacyjnym – Polska, Ukraina, Węgry, Kwartalnik Pedagogiczny, 2/2017, s. 108-133.
  49. Pokolenie przegranych? Kondycja psychospołeczna młodzieży w Europie Środkowo-Wschodniej, Zeszyty Pracy Socjalnej, 2/2016, s. 77-90.
  50. Youth In The Situation Of Anomie In The East-Central Europe Borderlands, Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2/2016, p. 11-26.
  51. Introduction, Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2/2016, p. 7-10.
  52. A Sociological Picture of Youth in East – Central Europe – A Report of the Conference Titled The Lost Generation ? Youth and its Problems in the Beginning of the 21 st Century, Specificités, 2016, Vol. 9. pp. 181-184.
  53. Ku Europie – wartości życiowe i wartości ideologiczne ukraińskich studentów studiujących w Polsce, Edukacja Międzykulturowa, 2016/5, s.100-125.
  54. Czy istnieje człowiek pogranicza? Społeczny portret młodzieży na pograniczach w Europie Środkowo-Wschodniej, Pogranicze. Studia Społeczne, 2016, TOM XXVII część 2, s. 61-83.
  55. Private Lessons as an Instrument for Middle Class Status Struggle in Post-socialist Societies: Poland and Ukraine Case Studies, Economics and Sociology, 2016, Vol. 9, No 1, pp. 173-191.
  56. Polish youth in the light of sociological research, Актуальні проблеми філософії та соціологіi, 2015, Vol.8,pp. 40-44.
  57. Polish sociology of youth and its main fields of research, Visnyk of the Lviv University, Series Sociology,2015, Issue 9, pp. 209-2015.
  58. Потерянное ли поколение? Патриотизм, отношение к другим народам и оценка жизненных шансов обучающихся в Польше украинских студентов, Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 1/2015, p.70-83.
  59. Podobni czy różni? Socjologiczny portret młodzieży pogranicza wschodniego i zachodniego, [w:] D. Szaban, J. Nyćkowiak, T. Kołodziej (red.), Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Pogranicza i centra współczesnej Europy II. Różnorodność praktyk i teorii. Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 2015, s. 339-365.
  60. Общество в состоянии кризиса. Отношение украинских студентов, которые учатся в Польше, к общественно-политическим изменениям в Украине,Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2/2014, p.12-26.
  61. Korepetycje jako obrona klas średnich przed deklasacją społeczną na przykładzie społeczności regionalnej Podkarpacia, Pedagogika Społeczna, 2/2015, s.111-129.
  62. Nierówności edukacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej na przykładzie Polski i Ukrainy, Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja,1(69)/2015,s.109-122.
  63. Czas wolny jako wskaźnik stylów życia młodzieży pogranicza polsko-ukraińskiego, Przegląd Wschodnioeuropejski,6/2015, s.81-97.
  64. Zjawisko edukacji transgranicznej na przykładzie ukraińskich studentów na Podkarpaciu, [w:] С. Щудло, П. Длугош, Молодіжна політика: проблеми і перспективи. Drohobych -Rzeszów 2015,s.161-168.
  65. Plany życiowe ukraińskich studentów studiujących na Podkarpaciu, [w:] Освіта і життєвий світ особистості:європейський досвід і українські реалії” Чернівці 2015, c.242-252.
  66. Nowe nierówności edukacyjne na pograniczu polsko-ukraińskim,[ w:] M. Dębicki i J. Makaro (red.), Sąsiedztwa III RP-Ukraina. Zagadnienia społeczne. Wydawnictwo GAJT Wrocław 2015,s.122-136.
  67. System edukacji i studia wyższe w opinii młodzieży pogranicza polsko-ukraińskiego, [w:] E. Draus i P. Trefler (red.), Polska i Ukraina w dobie   transformacji systemowej. Współpraca transgraniczna, innowacje, edukacja i rozwój społeczno-gospodarczy. Wydawnictwo PRO CARPATIA, 2014, s.142-161.
  68. Wybrane aspekty przemian podkarpackiej młodzieży, [w:] P. Długosz, H. Kotarski  (red.), Czy stracone pokolenie ? Młodzież i jej dylematy na początku XXI wieku, Wydawnictwo UR 2014, s.41-83.
  69. Educational Inequalites In The View Of Polish Sociology Of Education, Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 1/2014, p.6-15.
  70. Młodzież pogranicza polsko-ukraińskiego wobec własnej przyszłości. Nowa Ukraina, 13/2013, s.77-83 (z S. Shchudlo).
  71. Pomiędzy konformizmem a wycofaniem. Analiza strategii wchodzenia w dorosłość młodzieży polskiej i ukraińskiej. Rocznik Lubuski, 40,cz2a/2014, s.121-137.
  72. Młoda generacja pogranicza wschodniego w latach 2007-2011, [w:] P.Długosz, M.Niezgoda, S.Solecki (red.), Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Kraków. Wydawnictwo UJ, s.239-253.
  73. Досуговые практики украинской молодежи как индикатор стилизации жизни. Youth World Politic,2013. №4, c.1-11.(z S. Shchudlo).
  74. Ресурс інституційноі довіри молоді в Украіні та Полші. Порівняльний аналіз. Релігіа та Соціум,1-2/2014, c.139-144.(z S. Shchudlo).
  75. Młodzież wiejska pogranicza polsko-ukraińskiego: potencjał czy bariera modernizacji? Wieś i Rolnictwo, 2/2014, s.123-145.
  76. Потерянное для приграничья поколение? Молодежь как фактор маргинализации периферии, [w:] С. Щудло, П. Длугош, Молодіжна політика: проблеми і перспективи. Drohobycz – Przemyśl 2014, s.480.
  77. Aspiracje zawodowe polskiej i ukraińskiej młodzieży – podobieństwa i różnice. Humanities and Social Sciences, 3/2013, s.19-31.
  78. Sytuacja absolwentów studiów wyższych na rynku pracy a jakość wykształcenia. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 33/2013,s.43-55.
  79. Репетиторство в Україні та Польщі: погляд по обидва боки кордону. Методологія, теорія та практика дослідження сучасного суспільства.  Збірник    науковихпраці. – 2013. – Вип. 19. – Харків, 2013, c. 427 – 432.(z Svitlaną Shchudlo).
  80. Життєві цілі молоді українсько-польського пограниччя: погляд по обидва боки кордону. Вісник Одеського національного університету.Том 18. Випуск 2(18).Частина1.2013.Серія Соціологія і політичні науки.c.76 – 86.(z Svitlaną Shchudlo).
  81. Polska i ukraińska młodzież wobec przemian społecznych. Nowa Ukraina.12/2012, s. 109-117.
  82. Efekt odwrócenia-przypadek polskiego systemu edukacyjnego. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. 3/2013, s.89-111.
  83. Cele życiowe polskiej i ukraińskiej młodzieży,  [w:] S. Shchudlo, Молодіжна політика: проблеми і перспективи. Drohobycz-Przemyśl 2013. ,s. 256-262.
  84. Wykluczanie edukacyjne wśród młodzieży-przypadek gimnazjalistów z południa Polski, [w:] M. Pokrzywa, S. Wilk (red.)Wykluczanie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki działań. UR, Rzeszów 2013, s. 153-171.
  85. Bariery rozwoju mikroprzedsiębiorczości na Podkarpaciu. Raport z badań jakościowych. Rzeszowskie Studia Socjologiczne, 1/2012, s. 133-153.
  86. Социально-культурные аспекты образовательного изменения в Польше, Cоциально-экономические, социально-педагогических и социально-психологических проблем морского образования. Керчь 2012, s.15-20.
  87. Удовлетворенность системой образования: пример Польши, России и Украины. Знание. Понимание. Умение. Информационный гуманитарный портал. – № 1. – 2013.(z Svitlaną Shchudlo).
  88. Pokolenie nieobywatelskie? Analiza zaangażowania politycznego młodzieży z Polski, Rosji i Ukrainy. Studia Orientalne, 2/2012, s.68-84.
  89. Оценка системы образования как компонент институционального доверия: сравнительный анализ Украины, России и Польши, отв. ред. Н. А. Селиверстова,Высшее образование для XXI  века.Москва, c. 85 – 94.(z Svitlaną Shchudlo).
  90. Оцінка функціонування системи освіти в Україні та Польщі: соціологічний контекст. Перспективи:cоціально-політичний журнал. Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського, Одеса, 2012, s. 116 – 123.(z Svitlaną Shchudlo).
  91. Негражданское поколение? Анализ политической активности молодежи из Польши, России и Украины.  Polit Book, 2/2012, s. 6-20.
  92.  Социалвпо културное нэмерение оьразовательных изменений в Польше, Соціальні Технології Випуск 54/2012,Класичний приватний університет,Запоріжжя, c.126-133.
  93. Korepetycje gimnazjalistów z południa Polski. Krakowskie Studia Małopolskie,17/2012, s. 20-33.
  94. Społeczne skutki zmian systemu edukacyjnego, w: M. Zahorska, Zawirowania systemu edukacyjnego, Wydawnictwo UW, Warszawa 2012, s.25-46.
  95. Korepetycje maturzystów pogranicza w latach 2009-2011. Kultura i Edukacja,  2/2012, s. 88-107.
  96. Partycypacja mieszkańców Podkarpacia w wyborach samorządowych. Samorząd Terytorialny. 7-8/2012, s. 120-136.
  97. Młode pokolenie i zmiana społeczna, [w:] Switłana Szczudło(red.), Młodzieżowa polityka-problemy i perspektywy. Drohobycz 2012, s.21-31. (wspólnie z M. Niezgodą).
  98. Stare i nowe nierówności edukacyjne wśród młodzieży wiejskiej. Wieś i Rolnictwo, 2/ 2012, s. 132-146.
  99. Młode pokolenie Podkarpacia w latach 2007-2011.Krakowskie Studia Małopolskie, 16/2011, s. 40-54.
  100. Charakterystyka badanych regionów: Małopolska, Podkarpacie, Śląsk, [w:] M. Niezgoda, Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011, s.86-101.
  101. Elitaryzm versus egalitaryzm systemu oświatowego. Analiza aspiracji edukacyjnych gimnazjalistów Polski południowej, [w:] M. Niezgoda, Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011, s. 133-177.
  102. Młodzież  pogranicza a modernizacja peryferii, Krakowskie Studia Małopolskie, 15/2011.s. 510-522.
  103. Orientacje życiowe młodzieży Podkarpacia, [w:] M. Chodkowska, A. Mach, Wychowanie w środowisku. Wydawnictwo UR , Rzeszów 2010,s. 237-247.
  104. Młodzież pogranicza w cyfrowej rzeczywistości, [w:] M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner, Com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: ,,Nomos”, Kraków 2010, s. 327-337.
  105. Młodzież Podkarpacia w obliczu zmiany społecznej. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Zarządzanie i Marketing. Nr 4/2009, s. 75-97.
  106. Moje spotkania z Profesorem Niezgodą [w]: Sprostać zmianom-Szkice o powinnościach współczesnej socjologii.  pod red. Krystyny Slany i Zygmunta Seręgi. ,,Nomos” Kraków 2009,s.361-365.
  107. Segregacja w oświacie na przykładzie gimnazjalistów polski południowej. Krakowskie Studia Małopolskie13/ 2009, s. 7-30.
  108. Konsumpcja źródłem cierpienia- przypadek Podkarpacia. [w:] D. Markowski, P. Setlak, Społeczeństwo konsumpcyjne. Uwarunkowania społeczne i kulturowe. PWSZ Tarnobrzeg. s.143-157.
  109. Wygrani i przegrani transformacji na Podkarpaciu, [w:] M. Malikowski, Społeczeństwo Podkarpacia w badaniach rzeszowskiego ośrodka socjologicznego. Wydawnictwo UR. Rzeszów, s.40-53.
  110. Aspiracje edukacyjno-zawodowe podkarpackich maturzystów, [w:] M. Malikowski,  Społeczeństwo Podkarpacia w badaniach rzeszowskiego ośrodka socjologicznego. Wydawnictwo UR. Rzeszów, s.131-146.(z Sylwią Sosnowską).
  111. Czy w Polsce B można być szczęśliwym?, [w:] R. Derbis, Jakość życia – od wykluczonych do elit. Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa 2008, s. 239-259.
  112. Zmiany społeczno-ekonomiczne w regionie podkarpackim na przełomie wieków, [w:] M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia po wstąpieniu Polski  do Unii Europejskiej. Wydawnictwo UR. Rzeszów, s. 13-33.
  113. Wygrani i przegrani integracji europejskiej na Podkarpaciu, [w:] M. Malikowski (red.), Społeczeństwo Podkarpacia po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Wydawnictwo UR. Rzeszów 2008, s. 43-55.
  114. Aspiracje edukacyjne młodzieży Podkarpacia, [w:] A. Karpińska(red.), Tocząca się reforma edukacji w dialogu i perspektywie. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2008,s.134-144.(z A. Batiuk, T. Gardziel).
  115. Homo Internetus wśród młodzieży pogranicza. Świętokrzyskie Zeszyty Naukowe, 8/2008, s. 267-288.
  116. Nierówności edukacyjne w młodej generacji pogranicza. Rocznik Przemyski, seria Socjologia, nr 1, Przemyskie Towarzystwo Naukowe, Przemyśl 2008,  s. 119-145.
  117. Nostalgia mieszkańców Podkarpacia za PR. Etiologia powstania ,,Polski Solidarnej”. Rocznik Przemyski, seria Socjologia, nr 1, Przemyskie Towarzystwo Naukowe, Przemyśl 2008, s.69-89.
  118. Studenci Podkarpacia na początku XXI wieku. Krakowskie Studia Małopolskie. Nr 12/2008, s. 7-33.
  119. Młodzież pogranicza w europejskim domu. Krakowskie Studia Małopolskie. 11/2007, s. 157-172.
  120. Demokracja w działaniu na przykładzie gminy Tyczyn, [w:] M. Niezgoda, A. Marcinkowski, T. Chrobak, P. Długosz, Wybory samorządowe w małej gminie, Mitel, Tyczyn 2006, s. 31-105.
  121. Wyłanianie się elit w lokalnej zbiorowości, [w:] M. Niezgoda, A. Marcinkowski, T. Chrobak, P. Długosz, Wybory samorządowe w małej gminie, Mitel, Tyczyn 2006, s. 114-149.
  122. Aspiracje edukacyjno-zawodowe podkarpackiej młodzieży, [w:] Rola projektu Animator w rozwoju przedsiębiorczości i poprawy stanu rynku pracy. Wyższa Szkoła Zarządzania –Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego, Rzeszów 2006, s. 19-31.
  123. Dobrostan psychologiczny mieszkańców zamieszkałych na obszarach wiejskich. Wieś i Rolnictwo, 4/2006, s.42-58.
  124. Trauma wielkiej zmiany – przypadek Podkarpacia, Zeszyty Naukowe-Socjologia, Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości, 4/2006, s. 125-140.
  125. Trauma wielkiej zmiany. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe, 1-4/2005, s. 5-19.
  126. Lęki i nadzieje młodego pokolenia,[w:] A. Klim-Klimaszewska, Pedagog jednej czy wielu dróg? Akademia Podlaska, Siedlce 2005 (z A. Batiuk, T. Gardziel), s. 17-29.
  127. Kapitał społeczny a powstawanie nierówności na Podkarpaciu. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. 5/2004 (z T. Gardziel), s. 339-352.
  128. Mieszkańcy powiatu ropczycko – sędziszowskiego jako odbiorcy przekazów mass– medialnych, [w:] W. Tabasz (red.).Barwy życia społeczności lokalnej. Wyższa Szkoła Inżynieryjno–Ekonomiczna, Ropczyce2004, s.75-92.
  129. Młodzież wiejska Podkarpacia na przełomie wieków. Wieś i Rolnictwo, 3/2004, s. 148-165.
  130. Duch przedsiębiorczości w młodym pokoleniu Podkarpacia. [w:] J. Jaremczuk (red.).  Uwarunkowania przedsiębiorczości. Państwowa Wyższa Szkoła Zarządzania, Tarnobrzeg 2004(z T. Gardziel), s. 339-352.
  131. Wygrani i przegrani na Podkarpaciu w dobie integracji europejskiej. [w:] (K. Krzysztofek, A. Sadowski). Pogranicza i multikulturalizm w warunkach Unii Europejskiej.Uniwersytet Białostocki, Białystok 2004,  (z M. Niezgoda),s. 111-129.
  132. Stare i nowe podziały społeczne na przykładzie Podkarpacia. [w:] A. Grzesik i W. Tabasz(red.). Rozwój lokalny, wybrane zagadnienia społeczne.Instytut Gospodarki Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2004, s. 75-93.
  133. Deprywacja relatywna wśród podkarpackiego społeczeństwa. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. 3/4/2003 (z Ł. Lewandowski), s.107-123.
  134. Strategie radzenia sobie z traumą przemian na Podkarpaciu. [w:] Z. Drozdowicz (red.). Oblicza europejskiego pluralizmu. Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003, s.201-217.
  135. Młodzież w dobie transformacji, [w:] B. Blachnicki(red.). Podkarpacie w procesie Transformacji. Mitel, Tyczyn 2002, s. 169-195.
  136. Eurosceptycy czy euroentuzjaści? Stosunek młodzieży do integracji z Unią Europejską. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe, 1/2002, s. 57-73.
  137. Wyborcy o partiach i politykach. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe, nr 2-4/2002, s.133-151.
  138. Na poły metodologiczny, na poły historiograficzny szkic o socjologicznej szkole tyczyńskiej, Tyczyńskie Zeszyty Naukowe,  2-4/2002, s.209-221.
  139. Transformacyjna trauma a młode pokolenie. [w:] E. Moczuk (red.) Czy patologie społeczne? Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2002,s. 81-88.
  140. Wygrani, przegrani oraz skołowani w dobie transformacji na Podkarpaciu. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe,. 3-4/2001, s.77-95.
  141. Ocena reformy edukacji i zdrowia przez mieszkańców województwa podkarpackiego. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe, 1/2001,s. 135-151.
  142. Dylematy wsi polskiej w dobie transformacji. [w:] W. Bobakowa(red.) Ekonomika Firem 2000.Uniwersytet Ekonomiczny, Bratislava 2000, s. 100-103.

Recenzje

  • Recenzja książki Krystyny Szafraniec „Młode pokolenie a nowy ustrój”. Wieś i Rolnictwo. 3/2012, s.145-152.
  • Młode pokolenie wsi ,,barometrem zmiany”? Recenzja książki  Krzysztofa Gorlacha, Zygmunta Seręgi, Zbigniewa Drąga ,, Młode Pokolenie wsi III Rzeczpospolitej. Aspiracje życiowe w przeddzień integracji z Unią Europejską”. Wieś i Rolnictwo. 1/2004, s.149-157.
  • Badanie struktury społecznej ,,z młodzieżą w tle”. Recenzja książki Bogdana  Macha ,, Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z roku 1989″. Kultura i Społeczeństwo. 2/2004, s.204-207.
  • Recenzja książki Stanisława  Marczuka  ,,Orientacje wartościujące nauczycieli w III Rzeczpospolitej. Studium z socjologii edukacji”. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe.   3-4/2001, s.143-146.
  • Recenzja książki Jana Szczepańskiego ,, Reformy, rewolucje, transformacje”. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe. 1/2000,s. 170-174.